kinderen produceren - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Annemiek en Janneke - WaarBenJij.nu kinderen produceren - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Annemiek en Janneke - WaarBenJij.nu

kinderen produceren

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Annemiek en Janneke

14 Augustus 2009 | Oeganda, Soroti

Hier weer een berichtje van ons, alles gaat goed. Het werk is makkelijk te doen, en we doen ook veel meer naast het werk. Alleen al omdat het internet er nog steeds uitligt, en we voor internet een half uur heen en terug moeten lopen. Met alle kinderen gaat het ook goed, zelfs met Rukia waar we aan het begin nogal bezorgd over waren. Ze reageert heel goed op de ARV's en was afgelopen zondag het meest gegroeid van alle baby's! 220 gram in een week. Dus daar waren we wel blij mee hier :)
Dan nog even iets over de manier waarop ze hier over kinderen krijgen denken. Het enige doel van huwelijk is kinderen krijgen, ze zijn hoogst verbaasd dat er in nederland mensen trouwen en geen kinderen krijgen. Waarom trouwen ze dan? wordt er verwondert gevraagd. Ze hebben het ook niet over kinderen krijgen, maar 'produce children' Een gemiddeld gezin bestaat uit zo'n 10 kinderen waar veronderstelt wordt dat 3 a 4 overlijden. Er is gewoon niet meer eten voor meer. Waarom ze dan nog zoveel kinderen krijgen? Sommige omdat God hun kinderen geeft, aan de andere kant geeft veel kinderen ook status, en een goede voorziening op je oude dag. Er kwam dus een vrouw van 52 hier omdat ze voor haar 18e kind geen borstvoeding meer had. (vind je het gek als je 52 bent) Polygamie komt hier ook nog best vaak voor, we gingen bijvoorbeeld bij een staflid op bezoek en haar vader had 3 vrouwen en 20 kinderen.

Als je nog wat te vragen hebt is dit en van de laatste mogelijkheden dus doe het!
Bedankt voor alle reacties :)

Liefs

• 14 Augustus 2009 - 13:17

Frederike:

Hey Janneke en Annemiek,

poeh ik wist niet dat vrouwen van 52 nog kinderen konden krijgen...dat lijkt me niet helemaal gezond. Terwijl ik de houding van sommige Nederlanders 'we nemen een kind' ook niet altijd even Bijbels vindt. Maar dit is ook weer té... En polygamie, ja ik had wel eens gehoord dat dat voorkomt in Afrika, maar omdat dan van dichtbij mee te maken lijkt me wel apart...

Mooi dat het ook met Rukia goed gaat!! Echt geweldig!!

Fijn dat het werk ook nog steeds goed bevalt. De tijd zal wel omvliegen zeker? Pff een halfuur heen en weer lopen voor internet, petje af hoor! Krijgen jullie wel mooi conditietraining daar :p

En hoe is het weer eigenlijk? Warm??

Nou nog veel plezier daar en Gods zegen!

Groetjes Frederike

• 14 Augustus 2009 - 14:11

Nelly Van Heel:

Mooi verhaal over "producing children".
    Is "producing boys" het summum? Het valt ok niet mee, wij hebben hier AOW en verzekeringen, zij niet!
    Meiden, veel plezier en geniet van alle ervaringen, wat een verrijking!
    Groetjes, Caspar en Nelly

• 14 Augustus 2009 - 15:27

Jan En Willy Dijk:

de terugreis staat dus voor de deur??
    we zien uit naar jullie thuiskomst, de verhalen kennen we al een beetje, behouden vaart en tot dan, groetjes jan en willy

• 14 Augustus 2009 - 18:55

Geke:

hai meiden,
    een goede reis terug,en we horen meer van jullie het zal ook weer fijn zijn om naar huis te gaan maar ik schat in dat het ook moeilijk is daar alles weer achter telaten sterkte met het afscheid nemen groetjes Geke

• 14 Augustus 2009 - 18:58

Marieke:

Hee, nou das nog eens andere koek dan ik tegenkom ;-) als je je 18e kind krijgt klaag je vast niet meer steen en been over alles waar je over klagen kunt tijdens zwangerschap en bevalling en dat heeft dan ook weer z'n charmes :P hee meiden maak er nog wat leuks van samen!!

Groetjes, Marieke

• 14 Augustus 2009 - 19:37

Dick,Tieneke,mama:

Hoi hoi Annemiek en Janneke,
    Wat een verhalen allemaal. Toch een positieve kijk op kinderen zullen we maar zeggen.Hier is het stil hoor, alleen met Tieneke thuis. Met de anderen gaat het ook allemaal goed. Janneke, ik heb nog post gestuurd waar een verrassing inzit om uit te delen. Mocht het dus te laat komen, zeg dan dat de mensen van Amecet het rustig kunnen uitpakken. Heel fijne tijd nog en ook sterkte deze laatste weken.Van harte gods zegen allebei!! Liefs, Mama margreet, Dick en Tieneke

• 15 Augustus 2009 - 10:05

Mannie En Trijnie:

Hoi, beste collega's van nánaipakin. we zijn weer een aantal dagen thuis en een goede vlucht gehad. We moeten onze draai hier nog echt weer vinden, het is fijn om weer thuis te zijn, maar je gedachten zijn nog in Uganda. ik hoop dat jullie het nog erg naar jullie zin hebben.Deze weken willen we graag jullie verhalen blijven volgen.Ik hoop en bid dat het goed mag gaan met onze kindjes. Doe de groetjes aan allen en een dikke knuffel aan de baby's en onze peuters

• 17 Augustus 2009 - 01:49

Sybren, Ria,Esther:

Hey meiden
    Nog anderhalve week en dan gaat jullie terugreis weer beginnen. Geniet van deze onvergetelijke tijd. We hebben veel bewondering voor jullie.
    Een laatste groet vanuit L.A. en God Bless
    Liefs vanuit Amerika

• 17 Augustus 2009 - 09:30

Pa Viergever:

dag Janneke en Annemiek,

Ik geniet van jullie verhalen. Straks een goede terugreis naar Nederland. groetjes.

• 17 Augustus 2009 - 18:03

Jaap En Joke:

Hoi meiden,
    fijn weer op de hoogte te zijn, het zal moeilijk zijn dit alles los te moeten laten.
    Veilige thuisreis en tot gauw.