Oegandese omgangsvormen - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Annemiek en Janneke - WaarBenJij.nu Oegandese omgangsvormen - Reisverslag uit Soroti, Oeganda van Annemiek en Janneke - WaarBenJij.nu

Oegandese omgangsvormen

Door: Annemieke

Blijf op de hoogte en volg Annemiek en Janneke

02 Augustus 2009 | Oeganda, Soroti

Hallo allemaal,

Voordat ik vertel over onze belevenissen eerst een berichtje voor de oekraine-gangers. Heel veel zegen daar toegwenst en geniet ook vooral van al de mensen die op je pad komen en van elkaar!

We hebben het hier onzettend naar onze zin maar blijven ons toch echt musungu's voelen op sommige punten. Hier vragen ze bijvoorbeeld rustig hoe veel je verdient terwijl in Nederland dat onbeleefd zou zijn. De eerste vraag aan het begin van een gesprek die je gesteld wordt is altijd of je een vriendje hebt en of je met een blanke wil trouwen. Voor ons weer zo'n persoonlijke vraag. Hier willen alle Oegandezen namelijk met een musungu trouwen, waarschijnlijk toch vanwege de status die blanke hier hebben en het geld.

De kerdiensten vormen een belevenis op zich. ZO afrikaans, sowieso danst iedereen al en gaat echt uit zijn dak voor God. Wat een vreugde zie je hier toch vooral. Verder gaan mensen ook helemaal in de aanbidding op en schamen ze zich er bijvoorbeeld niet voor als ze op de knieen gaan voor God Ik zelf zou me toch een beetje bekeken voelen hoor. Dat kunnen we echt van hen leren, dat wij soms zo bezig zijn met wat andere denken van ons gedrag terwijl het er eigenlijk gaat om wat God denkt. En als je je klein wil maken voor Hem omdat Hij zo groot is, is dat alleen maar iets heel moois en puur!
Het bidden blijft ook een aparte ervaring omdat iedereen gewoon hardop door elkaar bid en soms echt voor ons gevoel schreewt. De gebeden hebben veel meer een climax.
De amen's en halleluja's zijn we al zo gewend dat we ze niet eens meer bewust horen.
Dan de preek, soms zit je in Nederland al op je klokje te kijken wanneer de voorganger amen zegt. Hier duurde het serieus 2 uur lang, alleen al een preek en dan reken je het zingen nog niet eens mee. Veel herhaling bij het zingen en ook engelse opwekking!

ga stoppen ga jullie goed allemaal!

liefs annemieke en janneke

• 04 Augustus 2009 - 13:33

Esther:

Wat toevallig dat ik net op de pc zit terwijl jij een berichtje plaatst!
    Leuk om weer wat van je te horen, ben blij dat het goed gaat!
    Veel plezier samen, maar dat gaat vast wel goed komen!

• 04 Augustus 2009 - 13:59

Fam V Klaarbergen:

He Janneke en Annemiek,

da's nog eens een eredienst vieren! we leven met jullie mee vanuit een ander continent!
    Ma en Pa

• 04 Augustus 2009 - 14:39

Judith:

Hey musungu's! :P

Haha, wat een leuk verhaal over de verschillende omgangsvormen..! Das vast behoorlijk wennen! Nja, daar heb je gelukkig nog wel even de tijd voor :)
    Wat ontzettend lief trouwens dat je ondanks al het werken en al die (soms dus rare:P) indrukken, nog aan de Oekraïnegangers denkt!! Bedankt hoor..!!
    Jullie ook nog een heel goede tijd,, succes samen!!

Lieve groetjes, Judith

• 04 Augustus 2009 - 14:43

Fam. Broskij, H'Wijk:

Hallo Janneke en Annemieke,
    geweldig om via dit medium op de hoogte gehouden te worden over jullie ervaringen. Wij leven met jullie en zouden graag zo'n kerkdienst in levende lijve willen aanschouwen.Maar we gaan eerst naar Canada aangezien Marc en Geranda op 1 of 15 oktober vertrekken naar Calgary voor de duur van 1 1/2 jaar. Wij zijn bezig met de voorbereidingen voor het feest van Opa en Oma op 4 september. Wij hopen elkaar dan weer te ontmoeten. Een hartelijke groet en veel zegen op jullie werk.

Tante Marry en Ome Louis

• 05 Augustus 2009 - 16:19

Marry En Bert:

Dag musungufriends.
    Dat denken aan ons is wederkerig.
    Morgen vangen wij de reis aan en vrijdag vertrekt de rest.
    Nog een heel goede tijd en zegen voor jullie.

• 06 Augustus 2009 - 13:55

Fam. Brak Oldebroek:

hoi Annemieke en Janneke,

Geweldig om alles van zo´n verre afstand mee te kunnen beleven.Een totaal andere wereld maar wel heel ,,pure,,
    Geniet ook van alles wat jullie zien, horen, ruiken en proeven.

oom gert en tante riet

• 11 Augustus 2009 - 13:19

Mirjam:

Ook even een reactie op deze:).

Geweldig hè al die nieuwe ervaringen! Jullie hebben helemaal gelijk, daar zouden wij nog wat van kunnen leren! Gaaf deze ervaringen!

• 12 Augustus 2009 - 17:11

Fam.Brak:

Hoi meiden,
    Hoe gaat het met jullie??
    Beiden nog gezond en op de benen,of zijn jullie erg druk met de kids?
    veel zegen op jullie werk!
    tante riet